onsdag 1 april 2015

Gummimuskler och sladderhjärna

Yogan funkade inte alls idag. Huvudet slirar och musklerna i kroppen lyder inte. Nejdå, det är inte så att jag bara ligger och sprattlar som en strandad val, men du vet hur det känns i kroppen efter ett ordentligt träningspass där man anar att träningsvärken inte kommer att vänta tills nästa dag ens, utan kanske bara ett par timmar. Sådär är min kropp. Större delen av passet ägnade jag alltså åt att mota bort negativa tankar istället för att göra rörelserna med samma flyt som jag brukar. Små positiva ord som "jag är här", "jag klarade den första minuten eldandning", "jag klarar djupandning" etc. 

Efter det gjorde det inte så mycket att musklerna sladdrade och att jag tappade takten i eldandningen och att inte mycket av det andra kändes harmoniskt heller. Jag var i alla fall där och jag mådde bättre efteråt. Mission accomplished.

Jag är inne på slutspurten av min andliga kurs också. Det återstår bara en och en halv vecka och den tiden ska ägnas åt psykometri, alltså egentligen förmågan att läsa av sakers minnen. Det där har jag lite svårt för. Med hjälp av övningar ska man träna sin intuition att bli bättre och tanken är ju god, men jag hittar inte motivationen. Fast nu när jag yogat tänkte jag att jag var i tillräckligt stilla sinne för att prova på en av övningarna. Den går ut på att man ska känna av kort och därigenom kunna säga om det är ruter tre eller spader ess och så vidare. Jag vet inte om jag har någon kortlek här i röran någonstans så jag tog mina orakelkort istället och valde ut fyra stycken som har distinkta färger för att kunna skilja dem åt. 

Vet du en sak? Jag suger på att känna av de där korten. Under tio minuter lyckades jag få alla rätt två gånger och något enstaka kort rätt, men resten var tokfel. Jag trodde i alla fall att slumpen skulle ge mig ganska stor chans att få rätt lite oftare, men tji fick jag. 

Det står visserligen som biverkan på Saroten att man kan bli ökat förvirrad, men inte att hjärnan skulle bli sladdrig dessutom. Men det är väl bara att fortsätta öva, gissar jag, fastän att det enda jag tänker på är den där scenen i Ghostbusters där två stycken sitter med elektroder på sig och får elstötar var gång de gissar fel på vad det är för symboler på korten som visas upp. Fast han som är testledare är mest intresserad av tjejen förstås...

För dig som glömt så finns den scenen här.

Min fina sambo påstår att jag behöver ha mer tålamod och att jag inte alls är så kass som jag tror. Fniss, jag har hört det där med tålamod från flera håll så det kan ju förstås tänkas att jag är utrustad med ovanligt lite sådant. Jag är trots allt ganska bortskämd med att det mesta andra som har med andlighet funkar någotsånär även första gången jag tar mig an det. 

Tålamodsdag idag då alltså...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar