måndag 21 maj 2012

Ser svart, inte rött

I helgen hände någonting mycket märkligt när jag var på jobbet. Jag blev ursinnig. Inte så där vansinnigt arg, som man kan bli en gång vart tionde år utan så ursinnig att det svartnade för ögonen. Jag har hört talas om att folk ser rött när de blir riktigt arga, men det här var en så underlig upplevelse att jag för en sekund kom av mig. Jag slutade helt enkelt att se människan som retat upp mig.

Hade jag varit yngre hade jag först börjat skälla och gorma sedan gråta och snora och springa ut ur rummet, men jag har tydligen blivit så vuxen att jag gjorde varken eller. Däremot stannade jag kvar i rummet och bemötte människan som kränkte och behandlade mig på ett helt uruselt sätt. Det är så trist när man gång på gång konstaterar att man blir dubbelt sårad när man tror sig kunna förvänta sig en annan slags förståelse från vissa människor och upptäcker att det inte är så. Det handlar inte om utbildningsnivå, det handlar om empati och viljan att förstå.

Upprinnelsen till att jag överhuvudtaget träffade den kränkande människan var att ledningen har bestämt att alla anställda ska gå en utbildning i hur man ska hantera hot och våld. Programmet anses vara mycket framgångsrikt. Det som i mina ögon är anmärkningsvärt är att man förutsätter att all personal inom en väldigt stor sektor kan genomföra alla övningar. All personal. Ingen av dessa ska alltså ha varit med om våldtäkt, strypning eller annan kränkande handling utanför sitt arbete. Således finns ingen plan för hur man hanterar en situation där en personal ber om respit därför att det utlöser PTSD. Man utgår ifrån att personen helt enkelt bara vill slippa undan.

Det hör till saken att jag deltod i de två första dagarna som var vigda åt det nya hot och våldprogrammet. Trots att jag var nervös tänkte jag att jag i alla fall ville prova att genomföra uppgifterna. Tyvärr fick jag avbryta och gå därifrån, vilket tolkades även det som att jag försökte smita.

Det hör även till saken att jag har tränat ju-jutsu i flera år och att flera av övningarna som utfördes bygger på tekniker som jag redan praktiserat i ju-jutsun. Därför är jag mycket införstådd i hur de ska utföras. Det har inte hjälpt mig ett uns i verkliga livet. Man ska vara väldigt medveten om att det psykiska våldet är minst lika kraftigt som det fysiska. Man ska även vara väldigt medveten om att även om man är mycket väl utbildad i självförsvarande teknik så kan det uppstå situationer där ingen teknik fungerar om man så har svart bälte, fjärde dan.

Men jag ska inte vara kritisk, då är jag ju en bakåtsträvare, smitare och feg som inte vågar prova ny kunskap.

Mest förvånande är ändå att jag såg svart, inte rött, som man ska göra när man blir ursinnig.






4 kommentarer:

  1. Det är så tråkigt med människor som inte har empati nog för att kunna sätta sig in i andra människors känslor och upplevelser. Ska det vara så svårt att visa förståelse och omtanke i vårt samhälle istället för att genast tro det sämsta om människor. Kurs i medmänsklighet skulle en hel del behöva gå på. Bra att du sa ifrån och inte bara tog emot. Ibland kan man behöva att se svart. Tyvärr.

    Något som däremot fick mig att se regnbågens alla färger var din fina och omtänksamm kommentar hos mig. Tack snälla du! En kopp te och en pratstund hade inte varit dumt. Det kan vi alla behöva emellanåt.♥

    Jag hoppas att du får en fin vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som väl är har jag en bra chef som lovade att ta hand om det hela. Ska träffa honom i morgon så får vi se om det har hänt någonting lite mer positivt.

      Hoppas även att din vecka blir fin med varma människor omkring dig =)

      Kram kram!

      Radera
  2. Gillade din ärlighet!!!
    Man skall vara ärlig mot sig själv också.. men det är ju lättar sagt än gjort..
    Det är skönt att bli äldre.. Man vågar liksom mer..??
    Men jag tror att man under hela sitt liv har svårt att bemöta dem, som är "kalla".. Iallafall vi som tror på godhet och medkänsla..

    Människor kan skada så enormt i sin "duktighet"??

    "Det handlar inte om utbildningsnivå,
    det handlar om empati och viljan att förstå."

    Ja, verkligen! <3
    Medmänsklighet är så viktigt!
    Också för oss själva!!!
    För hur vi mår!!!

    Men! Ibland möter man ju människor som utnyttjar denna sida hos oss..
    Och det skadar massor!!!

    Men visst har du börja läka lite, när du nu kan säga ifrån????

    Jag skall försöka vara lika modig som du och skriva på min blog om samma känslor och tankar som du har vågat, på din sida.. Men??? Ett steg i tagt.. KRAMAR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kallar mig modig! Och jag tror nog att du är minst lika modig. För mig har det svåraste varit att erkänna för mig själv att smärtan jag känner är på allvar och att sedan göra någonting för att förändra och ta bort det som gör ont, både fysiskt och psykiskt. Nog har jag läkt, men det är många steg kvar.

      Kramar!

      Radera