onsdag 23 maj 2012

Tittar efter blommor



Foto: Solsippan

Jag gillar rosa, fast det har jag förnekat i flera år. Resultatet blir att jag numera frossar så mycket det går. Den här lilla sötnosen fanns redan i trädgården när vi flyttade in. Den lever ett hårt liv, kuvad av thujahäcken som formligen vräker sig över den i all sin bullighet. Ändå stretar den på och har lyckats få fram några små kvistar med söta små kjolar på.

Så fort den har blommat över för i år tänkte jag att det får bära eller brista, den ska flyttas till en luftigare plats och så får vi se om den överlever. Min plan var egentligen att inhandla ett antal vita löjtnantshjärtan, men som vanligt är jag lite för långsam och andra hade redan tömt förrådet när jag kom till handelsträdgården. 


Foto: Solsippan


Fram tills det har fyllts på med nya, vackra blommor får jag passa på att njuta av sötnosen här ovan. Det är en liten tovsippa som faktiskt verkar trivas i den alldeles utarmade jorden. Åtminstone en liten krabat som jag inte behöver bekymra mig över. Den sprider sig glatt nu när ingen är och river upp små smitare som tuffat iväg en bit från sin modersplanta.

Det är fortfarande mycket thujor kvar här, men nu är så pass många borta att det börjar kännas som att det går att andas och snart, snart är det dags för ännu mer blommor.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar