tisdag 22 maj 2012

Sommardag

Det varma vädret har nog inte undgått någon, och här har den varit väldigt påtaglig idag. Man har ju inte hunnit vänja sig och jag gjorde ett fåfängt försök att pyssla i trädgården. Hade varit iväg och köpt lite mer jord och tänkte ta mig an stockrosorna som jag drivit upp från frö. Så svett som jag blev har jag inte varit sedan jag arbetade bland hundratals tomater i växthuset för tusen år sedan. Nu kom de i alla fall ut i rabatterna och förhoppningsvis blommar de fint nästa år. De extra tio som blev över satte jag uppe på åkern, som jag kallar den. Det är en plätt som är vigd enbart åt grönsaksodling och jag-vet-inte-vart-jag-ska-ha-den-här-växten-ställe. Väldigt praktiskt.

När det började svalna framåt femtiden gav jag mig iväg till stallet för en god portion hästar, hundar, katter och väldigt trevliga människor. Svetten lackade förstås fortfarande på både människor och djur, men det är ett väldigt stort plåster på själen att få andas lite riktig lantluft bland alla djuren.

Dagens höjdpunkt var ändå när det dök upp en sommarkompis till pållen jag rider. Han blev så glad att det riktigt spratt i kroppen på honom och de nosade och nosade och gosade i flera minuter. Det gick dock inte att rida med någon riktig reda efter det så vi lade ner det projektet. Gott att bara skritta någon stund tillsammans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar