tisdag 29 maj 2012

Färjans dag



Foto: Solsippan




Foto: Solsippan

Det är skillad på färjorna, den första är den vi åkte på vår första förlovningsdag i Skottland och den andra är den vi mötte i sundet i helgen när vi åkte över till Helsingör. Det känns som att det kan bli en spännande resa nästa år om vi ska hålla den här traditionen.

Helsingborg/Helsingör känns ju förstås mer hemtamt än exotiskt men man upptäcker ändå ofta någonting nytt även hos det hemtama om man bara försöker lite. Själv hade jag aldrig tidigare varit på Axel torv då jag alltid skyndat vidare från Helsingör till något annat ställe. Fast jag måste erkänna att vi har pratat mer längtansfullt om att åka tillbaka till Skottland. Det är både whiskyprovning och landskapet som lockar. Jag som älskar att rida vill gärna prova på att rida på fler ställen än vad jag hann med sist. Det råkade vara bistert väder med full orkan ett par dagar och mycket regn när vi var över och så gott som alla skottar vi pratade med bad om ursäkt för det hemska vädret och berättade att det i vanliga fall brukade vara så fint att man med lätthet kunde traska omkring i kortbyxor. I en liten söt affär vi tog skydd från regnet stod en kvinna som brast ut i ett härligt skratt och erbjöd oss en frottéhandduk då vi blivit genomblöta på bara någon minut. Naturligtvis var jag tvungen att köpa några av hennes egentillverkade, underbart doftande tvålar (behöver jag nämna att en av ingredienserna är whisky?).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar