fredag 4 maj 2012

Mjukmosseskogen

Månskensmossa, silvertrådar bland gungande mjuka grangrenar och pilande fladdermöss tätt, tätt över sjöns mörka spegel. Jag kan känna skogens söta doft, nattens stillhet och de kalla stråken av sjöns fuktiga smekningar mot min kind. Jag saknar det, saknar det så det värker i bröstet. Ett skogsrå, som flyttat från sin svala skog, tassar försiktigt bland åkermark och yrande saltstänk från upprört hav.

Nog för att de blanka, slätgråa stammarna av stora vackra bokar hälsat mig välkommen, men de är få och skira. De har ruskat av sig hängande lavar och bildar salar av gyllene grönt. Jag hör inte hemma där. De håller inte om, ger inte små överraskningar bakom mossmjuka stenbumlingar och fallna jättar. De susar inte tröstansfullt i vinden, knarrande visdomsfullt. De är släta, gråa och skira.

Jag hör inte hemma här.




2 kommentarer:

  1. Ååååhhhh <3

    Så vackert!!!

    Kände t.o.m. doften av skogen!!!

    Du, mitt skogsrå!!! Du hör verkligen hemma här!!!
    Tack för att du finns!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för dina fina ord =) Det värmer gott i hjärtat!

      Radera