tisdag 22 april 2014

Kvällstur med djur

För ett par kvällar sedan gick jag ganska sent till stallet. Först var jag tvungen att sova en stund efter jobbet. Det suger fett att jobba till halv tio på kvällen och sedan vara tillbaka på jobbet halv sju. Visst, vi börjar kvart i sju men nattpersonalen strimlar en om man kommer en minut senare så jag kommer helst i ordentlig tid. Jag har själv jobbat natt och vet att det är tungt de sista timmarna innan man får gå hem.

Hursomhelst så var det en underbar kväll och vindstilla. Vi gick långsamt fram längs en remsa med gräs och medan pållen mumsade borstade jag honom. Det var en så skön kväll, lugn och fridsam. Jag njöt av att höra det lugnande ljudet av hästens ätande och fåglarnas sista kvittrande. Dofter från blommor och jord svepte förbi mig och jag andades girigt in sötman. 

Tillbaka i stallet sopade och pysslade jag innan jag gick för att stänga dörrarna. Där utanför kretsade en liten fladdermus runt, runt varpå den emellanåt störtdök med blixtens hastighet innan den återtog sin ovala cirkel knappt två meter över marken. Den kom så nära mig att jag kunde höra de mjuka små vingarna fladdra och jag ville sträcka ut handen för att se om den skulle komma ännu närmre. Fast jag vågade inte för jag trodde att jag skulle skrämma bort den då. Istället njöt jag av att se dess skicklighet och smidighet när den fångade sina insekter. Så fint, så fint. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar