onsdag 25 februari 2015

Yogans vackra ansikte

Alltså den här nya frälsningen, yogan... En del mår bättre av att jogga eller dricka sina glas med rödvin för att det är bra för väldans mycket, men jag tror aldrig att jag mått så bra av en fysisk aktivitet och aldrig någonsin så bra av alkohol som jag mår av yogan. Jag är helt salig! 

Det som jag tycker är allra märkligast är att det skiljer sig så mot den där gången för så väldigt längesedan som jag provade min absolut första gång. Den gången var det närapå enbart plågsamt. Visst, det var inga konstiga hopp eller tjo och tjim eller avancerad koreografik som det kan vara på ett gym annars, men det var absolut ingen meditativ upplevelse, inte harmonisk eller vacker på något sätt. Det gjorde ont. Till slut gjorde det jäkligt ont till och med och träningsvärken dagen efter var inte att leka med. 

Mediyogan är betydligt lugnare. För mig som legat som en sladdrig sill i sängen i ett halvår är det ändå tillräckligt för att börja darra lite i musklerna i "plankan" till exempel och under eldandningen gör sig mjölksyran påmind, men det är inte så svårt att jag får ont eller blir stel. Det gör mig snarare smidigare, mer energifylld och framför allt, väldigt mycket gladare. Yogan gör mig vackrare, helt enkelt. Jag känner hur den kvillrar sig genom kroppen, bubblar i små sockerdricksbubblor ända från fotsulorna och ut i hårtopparna, fyller hela mig och dansar runt om. Den ser mig och ler och jag ler förundrad tillbaka. Undrar var den här resan kommer att ta mig?


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar