måndag 19 mars 2012

Nattliga tankar

Jag vaknade i natt när vinden kom. Den hade med sig en massa tankar. Mest var det sånt som jag borde ha gjort, sånt som jag tänker att jag ska göra och triviala saker som vad jag ska ha för kläder på mig. Visst är det fånigt, men mycket fängslande, samtidigt som man lyssnar på ljuden som vinden skapar.

Klockan sex gav jag upp och kravlade mig ur sänghalmen. Då hade sambon gett mig sin morgonpuss och gått iväg till jobbet. Kissekatten mötte mig med ett morgonpip och trodde att han ville gå ut. Jag öppnade altandörren åt honom, men vinden blåste upp honom till en rund liten pälsboll så han vände resolut in igen. Det var ju inget väder för en kissekatt!

Mamma och pappa var här natten till idag. De hade med sig två flyttkartonger fulla med saker från min mormor. Den ena innehöll böcker och den andra allt från hemvävda lakan till en liten tomtegubbe, som jag gett henne någon gång för länge sedan. Den hade hon omsorgsfullt skrivit mitt namn i botten på. Hon ville minnas vem som gett vad.

Jag gav henne en bok med klokord i på en av hennes födelsedagar. Däri ligger ett tidningsurklipp, ett fantastiskt vackert, knypplat, bokmärke och en liten handskriven dikt av någon som jag tolkar som Lotten Plan.

Hon har läst, min mormor. Det värmer mer än jag trodde att det skulle.

Vinden är fortfarande här. Den flyttar som vanligt grannarnas soptunnor ut på gatan och får barnen att skrika än högre när de leker. Föräldrarna har åkt.

I den röda pläden sitter ett och annat av mormors kritvita hårstrån.




Foto: Solsippan




2 kommentarer:

  1. Hej Solsippan! :o)
    Nattens tankar liknar inte dagens...kanske för att de inte behöver tävla mot dagens övriga brus? Hu så kallt det blåst, men det kvittar när de lovat riktigt varmt om bara några dagar.
    Kikade lite på dina tidigare inlägg. Du skriver fint, det känns bra att läsa dina texter.
    Tack snälla du för din fina och spontana kommentar! :o)
    På återseende!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv snälla du!
      Du har säkert rätt att man slipper störas av något brus under nätterna. Ibland är det lika mycket vila att få vara ifred med sina tankar, som att sova.

      Kram kram =)

      Radera