fredag 10 februari 2017

Solskensdrömmar

Jag längtar efter solen! När dimmorna kom och klädde allting i en sagolik skrud var jag tokigt entusiastisk eftersom jag även förväntade mig rimfrost och så småningom vackert gnistrande träd där regnbågens alla färger virvlar runt i takt med att man rör sig. Jag drömde drömmar om vackrare bilder och härligare promenader. Just nu känns det mesta som ett magplask och tristessen är stor. 

Foto: Solsippan

Tänk om det i alla fall kunde titta fram en ynkapynka-liten svag vintersol och finnas där en stund så att man hinner komma sig ut en liten stund och få upp hoppet i alla fall. Ungefär som för några dagar sedan när det åtminstone såg ut som på bilden nedan.

Foto: Solsippan


Fast idag har jag haft en mysig dag med en vän på besök nästan hela dagen, så egentligen ska jag inte klaga. Vi har pratat och druckit mängder med té så myskvoten är fylld till bredden. Mina värsta farhågor kring min hälsa har hon lyckats stilla också. Igår var jag nämligen och tog blodprover och de visade på låga blodvärden. Läkaren muttrade och ville inte klämma ur sig de exakta värdena så jag gav upp efter att han åtminstone fått fram att Hb ligger på 107. Detta är trots att jag dricker Blutsaft och tar b12-vitaminer. Såklart började jag oroa mig något alldeles gräsligt. Fast äntligen fick jag svar på varför jag är så otroligt kraftlös. Det där pirrandet i kroppen, yrseln och andfåddheten är inte bara inbillning. Att jag tappat lusten till att promenera och har svårt med koncentrationen kan också mycket väl bero på låga blodvärden. Om det inte är något större fel på mig kanske jag kan få hjälp att få upp järnvärdet och vara en superpiggelin lagom till vårsolen börjar skina. Så skönt det hade varit! Nåja, piggelin kanske är mer realistiskt... 

Foto: Solsippan

Än så länge får jag alltså drömma mig omkring bland trädens sus och frostens gnistrande grenar. Om helgen bjuder på något extra fint vet jag ju inte heller förstås. Förhoppningsvis blir den väldigt fin! Det hoppas jag i alla fall att just din helg blir!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar