måndag 4 juni 2012

Huttrig mysdag

Inte för att jag vill klaga sådär särskilt mycket, men jag tycker nog att det är olovligt kallt och otäckt idag. Jag drömde om att det skulle vara närmare tjugo grader och sol eftersom det är min lediga dag. Tänkte mig att jag skulle ut och pyssla lite med blommor och rensa lite ogräs och bara njuta. Planen var så.

Tjugo över tio besiktigade jag min gamla Volvo. Som vanligt väckte den uppmärksamhet och det var både två och tre besiktningsgubbar som ville titta. Det är inte var dag man ser en så fin gammal bil, nickar de mot varandra samtidigt som de måste fråga om den nu verkligen är min. Jag passar tydligen inte in i bilden av vem som är ägare till vilken bil. (Kan tro det, en tjej med rosa skor och blommig sjal utan minsta antydan till olja under naglarna.) Det bankas, rycks och petas på alla möjliga ställen på den och närmast förvånat lämnas sedan papperet utan några anmärkningar fram. Jag ler lite och känner mig fånigt stolt, det är ju trots allt inte jag som har vårdat den så ömt under dess livstid, jag har bara haft tur nog att komma över den för tre år sedan.

Glad i hågen for jag sedan till plantskolan för att bara titta lite. Bara titta innebar att jag kom hem med mer lavendel och en citronmeliss. Fast med tanke på att vädret är urtrist så har jag inte särskilt stor lust att ge mig ut och plantera. Här har nämligen fårskinnstofflorna åkt på och glada tékoppen kommit fram med en härlig doft av téet från egenplockade blad i trädgården. Börjar det dessutom att regna så passar det ju utmärkt med en brasa i öppna spisen. Bra plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar