tisdag 29 juli 2014

Sommarens små vindar

Sommaren är inte lika het idag, inte lika tung och påträngande. Den rör sig lite om vinden, gungar den ljusdoftande rosen och smyger vidare mot kvällningen. 

I tre dagar har jag legat med huvudvärken tryckandes, stickandes och dämpande i gästsängen och inte kunnat göra någonting. Sommaren har obarmhärtigt vräkt in värme och jag har kvidande för mig själv tänkt att jag aldrig mer ska sucka över dem som inte tycker om när det är varmt. Den här sommaren har jag inte orkat med värmen, inte alls faktiskt, och jag är ändå en av dem som älskar när det är varmt. Trivs med väder som andra kallar tryckande åskvärme, gonar mig i tropiska nätter. Nä, denna sommaren är inte så. Jag orkar ingenting egentligen. 

Inte mer än att läsa. Det är jag vansinnigt lycklig över. Jag kan läsa! Orden trillar mot mig, rullar och trilskas om att komma först eller kanske få mig att läsa dem igen av pur förvåning över deras existens eller ordning. Fina ord, fula ord och vackra sammanhang. Jag tror jag läser lite till... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar