torsdag 25 oktober 2012

Ännu mer etik

Det är mycket lättare för dig att ta tåget, sa en erfaren och säkert mycket klokare kollega till mig igår när jag sa att jag skulle köra bil till Lunds universitet. Det har hon säkert alldeles rätt i, men jag blev så oerhört sugen på att inte göra det lätt för mig. Så idag har jag övat på att köra vilse i Lund. Det gick rätt så bra, vissa gator körde jag fram och tillbaka säkert fyra gånger sammanlagt och en liten stump cykelväg lyckades jag också ta mig fram på. Däremot hittade jag inte särskilt många enkelriktade gator, vilket jag skrämts upp med innan att det skulle vara. Då har de inte varit i Odense, tänkte jag, där alla gator är enkelriktade... 

På mitt lite vilsna vis hittade jag både sjukhuset, domkyrkan, biblioteket, järnvägsstationen och ICA kvantum. Jo, jag hittade förstås till universitetet också, fast inte lika lätt som jag trodde. I min värld är det skyltat till universitetet i en universitetsstad. Fast det verkar som att om man inte känner till vart det ligger ska man inte heller dit. Inte utan karta eller GPS i varje fall.

Lund är fyllt av galet många cyklister och fotgängare, men alla verkar vara lika trevliga och trots att man har hjärtat i halsgropen av trängseln emellanåt så ler de flesta och vinkar tack och verkar hur vänliga som helst, till och med busschaufförerna. 

Inte nog med denna fina övning i vilsekörning, jag fick också äran att sitta bredvid KG Hammar hela dagen. KG Hammar är professor emeritus i teologi- och religionsvetenskap och ledamot av Etiska rådet. Han har också varit ärkebiskop. Det är inte utan att det ruskade om lite i mig, den där mannen skulle jag bra gärna vilja prata mer med. Tänk vad han skulle kunna berätta!!

Överhuvudtaget var det en väldigt inspirerande dag för mig med mycket nytt tänk, funderingar över värdegrunder, principer, politik, budgetar och det viktiga i att hålla diskussioner uppe. 

Jag tror att jag vill ha ännu mera av etik i mitt liv. Det här var trevligt! Det som kanske drog ner det hela en aning var lunchen i plastlådan balanserad på knäna i den kalla stentrappen utanför föreläsningssalen. Mingellunch - jo jag tackar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar