söndag 19 juli 2015

Bara lite tankar

Så infann sig känslan av semester. Konstigt med tanke på att jag är sjukskriven ännu, men ganska många år har jag haft semester vid den här tiden. Tänk att det kan sätta sig så djupt. Kanske har det att göra med att sambon och jag bokat ett bord på en italiensk restaurang denna veckan. Den ligger mitt ute på landet, men vi har tur så det är cykelväg nästan hela vägen. Härligt att komma ut och röra på sig lite försiktigt och ändå ha ett trevligt mål på vägen.

Jag har försökt att meditera dagligen, eller i alla fall så ofta som min uppvridna stresshjärna har förmått den sista tiden och i vissa fall gör jag framsteg och i vissa fall känns det som att jag glider tillbaka. Eller kanske är det så att jag börjar bli van vid allt som händer runt omkring mig. Kanske tar det också lite paus för att inte jag ska bli alldeles förvirrad. Jag är så ivrig att jag har svårt att stilla mig ibland och irritationen över att det inte går fortare slår undan koncentrationen emellanåt. Det är ofta flera veckor efter att någonting har hänt som jag förstått vilken fas jag just gått igenom och varför det hände som det gjorde. 

Just nu njuter jag av koltrastens sång i skymningen. Den bästa tiden på dygnet, enligt mig. Stillheten som sänker sig. Mjukheten och nyfikenheten. Andra ljud och varelser är ute. Jag tror inte att jag med ord kan beskriva känslan som kommer till mig en sensommarkväll i skymning och tidig natt. Den är bättre än all frid som meditation kan ge, bättre än att vakna utsövd en morgon, bättre än mjuka fötter mot solvarm sand, bättre än allt. 



2 kommentarer:

  1. Skymning en ljummen sommarkväll, det är fint det!
    Eftersom jag bytt bloggnamn har jag också bytt bloggadress, den nya är:
    http://ffraken.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint namn! Tackar för kommentar och länken <3

      Radera