måndag 4 maj 2015

Det behövs ingen sol

Det är ett alldeles fantastiskt väder ute idag. En del skulle kanske säga grått och trist, men jag tycker att det här ljuset tar fram färgerna mer och det blir en annan mättnad i dem än om det vräker ner sol på allting. Det är dessutom nästan 15 grader varmt och hyfsat vindstilla, eller tja, det blåser inte lika mycket som det brukar göra i alla fall.

Ända sedan vi flyttade in i det här gamla huset så har jag tänkt att jag ska gräva upp och ta hand om den väldigt eftersatta rabatten som finns vid sidan av huset. Från början hade jag ju hästen och jobbet och var så kär att allting annat kom så långt efter det kunde, men nu när jag inte har jobbet eller någon häst och har börjat vänja mig vid min sambo så börjar det klia i fingrarna igen. Hyresvärden har dessutom städat upp all bråten i resten av trädgården och kört bort massor med skrot så nu ser inte resten ut som en soptipp längre. Det gör att det blir ännu roligare, och så har han lovat att köpa jord till mig vilket förstås mottages tacksamt. 

Planerna på hur det ska se ut är ganska lösa och första prio är egentligen bara att gräva upp och se hur det ser ut och om det går att spara något av växterna som finns där från början. Allting har knatat iväg från sina ursprungliga ställen, utom kärleksörten, skulle jag tro, så jag har inte så mycket hopp om att det går att vara varsam om det som redan finns. Fast svärmor har lovat att hjälpa mig med utfyllnadsplantor så det löser sig förhoppningsvis med växter också. Hon har en del växter i sin trädgård som går att dela och flytta, så jag blev alldeles superivrig av allt roligt som går att ordna plötsligt. 

Egentligen ska man ju ta sånadär före- och efterbilder, men jag har fortfarande inte fått tummen ur och hämtat kameran från garderoben så det får väl bli en mitt i allt-bild istället, så småningom. 

En timme grävde jag och ruskade bort jord från alla ogräsrötterna. En timme och det syns knappt att någon varit där. Jag räknade ganska snabbt ut att det kommer kanske att behövas 20 timmar bara för att gräva allt. Så min lilla rehabplats i trädgården kommer att bli välbesökt ett tag framöver. Förutsatt att kroppen och allt sånt inte protesterar alltför högljutt förstås. 

Vi var iväg till en handelsträdgård förut också, och jag impulsköpte två stycken riddarsporre. Timjan blev det också två stycken, men det hade jag planerat sedan innan. Handelsträdgården bjöd på mjuka färger, lärkor, fasaner som skrek sina typiska skrik och brummade med vingarna och jag blir alldeles lycklig i hela kroppen av såntdär. Skulle tro att det var det som gav mig styrkan att gräva lite senare. Det, och minnet av tidigare gånger som jag stått vid växthuset och pysslat med plantor, burit otaliga andra plantor in och ut och tjuvat tomater i långa rader. Jorden, växterna, fuktigheten och dofterna gör mig lugn. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar