onsdag 27 augusti 2014

Nya vindar!

Jag ska bli någonting annat. Den senaste veckan har jag pendlat mycket fram och tillbaka kring vad jag vill och inte vill. Vad söker jag? Varför? Vad är det jag saknar, vad längtar jag alltid efter? När jag summerat vad jag alltid kommit tillbaka till när mitt liv har känts tomt och innehållslöst så är det konst och tankar kring religion. Inte en viss typ av konst och inte en viss typ av religion. Jag har alltid velat se nytt, gammalt och höra nytt och gammalt. Senare år har jag förstås kommit fram till att konst som väcker olust och svåra tankar är någonting jag helst vill undvika. Det är för läskigt. Inom religionen har jag stått och stampat i flera år. Kommer ingen vart vare sig i tankar eller genom input från yttervärlden. Det ska det bli ändring på nu. Jag ska läsa till en teologie kandidatexamen.

Jag chockar mig själv grovt med detta, men har befunnit mig i ett lyckorus hela dagen och det kan jag säga att jag inte gjorde när jag kom in på utbildningen till sjuksköterska. Då tog jag bara tag i det och började. 

Det är läskigt samtidigt förstås. Tänk om inte min hjärna orkar med? Tänk om jag blir sådär skitdålig igen som jag var i början av sommaren? Jag har ju faktiskt inte gjort ett skapandes dugg på hela den här tiden, mer än att äta och sova. Men så tänker jag att om jag nu tycker att det är så otroligt roligt och att det liksom kvillrar i magen bara jag tänker på att jag ska befinna mig på ett universitet fullt med kunskap, böcker, filosofiska tankar och fattiga studenter med sikte på livet så måste det väl vara rätt? Jag blev så glad att tårarna började trilla när jag såg att jag var antagen. Jo, jag tror att jag vill detta.


 

2 kommentarer:

  1. Det låter helt klart som du vill detta! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Det behöver jag. I morgon är det första dagen och jag är så nervös! På ett bra sätt, fast jag är ju förstås rädd att jag kommer att hamna fel, eller inte komma fram i tid eller något såntdär... Pust..

      Radera