söndag 18 maj 2014

Skitsur

De flesta börjar bli bruna nu, sol och lediga helger lockar ut människor i sina trädgårdar för att njuta. Själv känner jag mig som ett monster. Ett argt monster. Visst, häromdagen var en riktig pålledag, han fick så mycket uppmärksamhet att han var rent trött på kvällen. Det var en riktigt fin dag och jag njöt i fulla drag. Har haft dåligt samvete varje dag för hans skull att han går ensam i hagen sedan de skickat iväg ponnyn han gick tillsammans med. Men idag kom det en ny ponny till stallet medan jag var på jobbet. Den nya ponnyn skulle ha hagen som min pålle gått i och min pålle fick plötsligt en mycket mindre hage bredvid den nya ponnyn. Det fick jag ett sms om. Kontrollfreak som jag är bad jag en annan att titta efter hur det var egentligen. Svaret jag fick lugnade mig inte alls. Jag blev tokarg och ville helst åka hem för att titta hur det var med egna ögon. 

Kvällen kom och jag började lugna ner mig, tänkte att jag säkert överreagerat eftersom jag blivit arg på andra saker tidigare utan att säga ifrån. 

Men så gick jag ner till stallet. Jodå, pållen var instuvad i en liten, liten hage (med gräs!!) bredvid en mycket stressad ny ponny. Dessutom hade han inget vatten. En häst ska inte gå en hel dag utan vatten. Så jag blev skogstokig igen och talade mycket tydligt om för stallskötaren att det inte var okej på något vis och att jag i fortsättningen kräver att få veta om nya ändringar minst ett par dagar i förväg. Hon försökte skylla ifrån sig på alla möjliga saker, men för en gångs skull stod jag på mig. Det var absolut inte okej.

Jag blir rabiat när något av mina djur far illa. Riktigt rasande. Det är skitjobbigt och jag blir förvånad över att jag blir så arg, men det är som en tidvattenvåg som inte går att hejda. Jag har mest lust att flytta honom till sommarbetet redan nu, men han måste vänja sig bättre vid gräs först. Annars kan han bli sjuk och dö. 

Suck... Jag får nog ta en heldag i stallet i morgon igen... 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar