måndag 16 juli 2012

Återbesök på High Chaparral

Det känns lite som att jag hade semester förra veckan. Jag hade två dagars ledighet på raken och passade på att hälsa på en kompis, som jobbar på High Chaparral. Det var ett tag sedan jag var där, förra året blev det ingen riktig reda med. Nu tyckte jag att det var mycket nytt folk där, fast visst fanns det flera som jag kände igen. Vissa blev tokglada att se mig och jag blev till och med mött med ett "Välkommen hem!!" vilket kändes både roligt och knepigt på samma gång.

För tre år sedan använde jag chappen lite som ett flyktingläger. Bättre ställe att gömma sig på får man leta efter. Det var en bit att åka, det kostar pengar att gå in och det är en hejdundrans folkmassa att gå igenom om man ska hitta en enda person. Om kvällarna låses portarna och det kan vara lite knepigt att hitta en annan väg in och jag sov dessutom inte alltid i samma stuga. På kvällstid umgicks jag dessutom ganska ofta med stuntmän som hyggligt nog eskorterade mig. Jo, det var ett fint gömställe med skjutglad underhållning på dagtid och trevliga människor att prata med på kvällstid.

Foto: Solsippan

 De kan se nog så tuffa ut när de jobbar eller kommer hungriga till personalmatsalen, men får de bara lite vila och mat så är de hur fina som helst. Jag hoppas verkligen att jag får tillfälle att åka tillbaka en gång till i sommar. Att sitta i kvällningen på vännens veranda, som faktiskt lutar sig ut över en liten damm, dricka té och lyssna på det porlande vattnet är som balsam för själen. Att vakna på morgonen av ånglokets hesa tutande, hovklappret från hästarna på väg till stallet efter nattens hagvistelse och yrvaket masa sig iväg till syateljén för att äta lite frukost är faktiskt också någonting som jag kommer att spara i själ och hjärta.


Efter att ha blivit lovad att bli ordentligt rånad på tåget var jag förstås tvungen att avvika från mitt traditionella besök på westernarenan, anta utmaningen och ge mig av till Mexico. Halvvägs dit blev vi dock stoppade av de utlovade tågrånarna och jag fick mycket riktigt en liten extra omgång. Men som det alltid går i de bästa sagorna så fick skurken vad han förtjänade och segnade död ner. Synd på en så vacker skurk...



  Foto: Solsippan


Jag hade någonstans tänkt mig att jag skulle ha lagt upp ännu fler bilder, men jag är fortfarande inte helt överens med bildredigeringsprogrammet så det går trögt. Damm och repor fungerar inte och jag vill ha mycket damm och repor. Med gamla vanliga negativ hade jag inte haft några som helst bekymmer med det...



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar