torsdag 14 januari 2016

Skånefjällen

Idag kom fjällen till Skåne igen. Den enda gångerna jag upplevt att vinden piskar små snökorn i ansiktet och river sig igenom vartenda tättsytt plagg är i fjällen, innan jag flyttade hit. Termometern visar minus fem, men det känns helt ärligt som minus femton. Att ta av sig vanten för att ge pälsbollen en godis medför att hela handen pirrar av kölden när den väl är tillbaka i vanten igen. Prinsessan på ärtens lår fryser sönder, bokstavligen, och i alla små sår bildas kliande sårskorpor. Då har jag ändå långkalsonger på mig. I den här vinden behövs det vindbyxor utanpå också. Fast jag glömde det idag. 

Värmedynan jobbar för fullt. I hallen pustar Vidar sömnigt efter att han har bytt sovplats ännu en gång. Han tycker inte att det är kallt, snarare behagligt på de kyliga golven och utomhus glädjefnattar han över allt det festliga som händer.

Faktum är att jag tycker att det är rysligt roligt när det är sånt här väder. En vind som slätar ut snön, lite snöflingor som virvlar runt husen och ändå anar man att ljuset är ljusare än det var före jul. Talgoxarna tycker definitivt att det är vår nu igen och har som vanligt satt igång med sina vårpip. Fast det går ju inte att se dem för de har fullt upp med att hålla sig kvar på någon kvist i en buske någonstans.




Foto: Solsippan




1 kommentar:

  1. Ja, vintern kom sannerligen med besked till Skåne med en massa snö och en bitande kyla. Och det allra bästa; ljuset och solen. Härligt! :) Fast lika härligt är det att komma in i värmen igen. :)

    Kram på dig och ha en fin helg♥

    SvaraRadera