torsdag 19 september 2013

Drömmer en dröm

Såklart var jag otroligt nervös för att inte hitta rätt. Såklart var jag jätterädd att min huvudvärk, som var inne på tredje dagen, skulle låsa fast mig i sängen. Såklart var jag ute i alldeles för god tid, otroligt nojig över att bilen plötsligt inte skulle orka hela vägen fram, att jag sett fel på kartan, att jag tagit fel på tiden, att jag kanske inte ens var anmäld till min första silversmideskurs. Och alldeles otroligt ängslig för att jag kanske inte alls skulle vara kreativ, inte ens det minsta lilla.

Jag ägnade faktiskt tjugo minuter åt att hitta rätt, fastän att jag var på rätt gata och allting. Entrén påminner mer om ett godsintag än en dörr och istället för hänvisning till arbetslokalerna så finns skyltar till hajarna, reptilerna och stora uppmaningar om att tvätta händerna eftersom man kan smitta djuren. Heltokigt, om man inte förväntar sig att det är ett tropikarium i samma hus.

Lokalerna är högst upp i huset, det finns till och med snedtak. Där finns alla tänkbara redskap, arbetsbord med lampor och konstiga mojänger. Fantastiskt. Tre timmar flöt förbi utan att jag ens hann att blinka. Jag älskar silver. Jag älskar att se det förändras, formas och skifta från att vara en tråkig bit metall till ett vackert skimrande smycke. När jag hamrade in stämpeln 925 i det som ska bli mitt första egentillverkade smycke kände jag att jag hittat en del av mig själv. Materialet var inte alls så motsträvigt som jag tänkt mig, min kreativitet inte så dränerad som jag trott och fastän att jag blev trött, kände jag mig behagligt upprymd. Jag har påbörjat en dröm, som jag drömt så länge.



 Bild från






4 kommentarer:

  1. Härligt! Jag blir så glad för din skull. Att din ängslan gav med sig och att du fångade din dröm. Att du har påbörjat en ny spännande väg. Lycka till!

    Ta hand om dig!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Härligt att det blev så bra! Är 925 ditt egna nummer eller varför hamrade du in det? Jättefin ring på bilden, är det så din ska bli?

    SvaraRadera
  3. Svar på ett gammal inlägg om sömnproblem: En grej är att tänka på din andning, att fokusera på den, och liksom följa med i den. Det blir lite som att vagga sig själv till sömns, kan man säga. Andra bra grejer är att göra något annat en stund, läsa eller skriva lite, dricka vatten eller lite varm mjölk, kanske se ett tv-program via nätet. Här är det för att bryta av det här att man vrider och vänder sig utan att komma till ro.

    SvaraRadera
  4. Tack för er fina uppmuntran!!
    Nja Fru Hansson, jag kanske får min egen stämpel någon gång i framtiden, men 925 anger renheten i silvret. 999 är superfint silver (slits jättelätt), 925 är det som oftast finns i smycken och 835 används oftare i matsilver. Det finns andra renheter också, men jag är inte så hemma med dem än.

    Kram kram :)

    SvaraRadera